14. Jak vybrat správnou firemní strategii

Založení firmy je jedna věc, nalezení vhodné strategie k jejímu růstu věc druhá. Pojďme se nyní podívat, jak najít a nastavit správnou strategii, která váš byznys nakopne.

Strategické přemýšlení

StrategiePamatujte na to, že příprava firemní strategie není jen o popisu plánů a aktuální situace, ale o přinesení konkrétních kroků, jak ji vylepšit a převést  do praxe. Udělejte si nejdříve čas a zkuste si odpovědět na následující otázky:

  • Co můj byznys doopravdy posunuje dál? Na čem jsou postavené jeho základy?
  • Co mi pomůže rychleji získat více klientů/zakázek?
  • Co mi vydělá víc peněz?
  • Co může v budoucnu představovat zásadní zvrat pro moji firmu?
  • Co nás nejvíc brzdí?
  • Co nás nejvíc ohrožuje?

Možná se to zdá jako normální otázky, které byste si měli pokládat často. Ale realitou je, že většinou toto strategické přemýšlení odkládáme a přebíjíme běžnou každodenní exekutivou. Ve finále spousta firem vynakládá spoustu času na udržování statusu quo, ale na přemýšlení o tom, jak se posunout dál, už nezbývá čas a energie.

Až budete mít na dané otázky odpovědi, položte si další otázku: “Co bych měl udělat pro to, aby se toto stalo/nestalo?” Odpověďmi jsou konkrétní úkoly a kroky, které vás zaručeně posunou dál. K vaší firemní strategii.

Minimálně jednou do měsíce si na takové přemýšlení udělejte čas. Minimálně jednou týdně si najděte čas na realizaci již vymyšlených nápadů.

Vize firmy

Vizí firmy se nemusí myslet jen prázdné: “Naše mise je zlepšit svět pomocí sociální sítě na sledování výmolů na dálnicích.”. Vizí firmy by mělo být upřímné a jednoduché sdělení, proč to, co děláte, vlastně děláte. A smysl má hlavně pro vás osobně, pokud jste freelancer nebo pro komunikaci do firmy ostatním zaměstnancům. Zákazníkům to už řeknete nepřímo přes vaše činy.

Pokud si dáte dohromady, hlavně za sebe jako šéfa, důvody, proč svůj produkt klientům přinášíte, pomůže vám to lépe definovat cíle a cesty naplňování firemních výsledků a také lépe a jasněji motivovat ostatní. Vyvarujte se patosu a prázdných frází, ale na druhou stranu mějte po ruce jasně definované argumenty, proč a jakým směrem by měla firma jít. Co chce zlepšit, čeho chcete dosáhnout? I pokud byste si měli říct, že to zatím nevíte, nebo neumíte definovat, je úplně v pořádku si to přiznat. Časem odpovědi určitě objevíte.

„Nehoňte se za penězi, ale za vizí. Peníze si vás pak najdou samy.“

Tony Hsieh, zakladatel Zappos

Intuice vs. čísla

IntuiceOsvědčilo se mi, že intuice poskytne často rychlejší a správnější řešení než nějaké hloubkové analýzy a zdlouhavé analytické přemýšlení. Využijte čísla a data pro svůj prospěch. Pokud vám ale intuice říká, že byste měli něco udělat, nebo nedělat, zkuste ji poslechnout.

Čemu se věnovat

Pamatujte na to, že síla ve vaší pozici tkví v tom, že můžete vymýšlet nové věci a postupy a kontrolovat a vyhodnocovat procesy stávající. Pokud to jen jde, věnujte se hlavně kreativním činnostem. Klidně až třetinou svého pracovního času, a na ty ostatní si, pokud vám to rozpočet umožňuje, někoho najměte. Snažte se si hlavně kupovat svůj čas.

Pokládejte si správné otázky

V rámci vašeho kreativního času se snažte klást ty správné otázky. Např:

  • Jak moji firmu vnímají zákazníci? Shoduje se to s mým očekáváním?
  • Co si skutečně zákazníci kupují? Často to totiž nemusí být to, co si myslíte vy, např. u Rohlik.cz si zákazníci nekupují samotný nákup, ale kupují si svůj čas, který mohou trávit raději s rodinou než ve frontě na banány. Mám tomuto skutečnému důvodu uzpůsobenou marketingovou komunikaci?
  • Jsou moji zákazníci s mými cenami a službami spokojeni? Mám nástroj, kterým mohu sbírat zpětnou vazbu?
  • Znám všechny body, ve kterých se zákazník potkává s produkty mé firmy? Není tam prostor ke zlepšení?
  • Znám mezery na trhu? Mám pro ně připravená řešení?
  • Vím o svých konkurenčních výhodách? Říkám je proaktivně klientům?
  • Umíme zákazníkům předat všechny potřebné informace? Víme, co z toho, na co se ptají, u nás nezjistili?
  • Máme nadefinované cíle pro jednotlivá oddělení nebo směry? A jsou s nimi srozuměni všichni, kteří by je měli znát?
  • Máme nastavené správné metriky pro sledování úspěšnosti této firemní strategie? Nejsou dané ukazatele zkreslené nějakým jiným vlivem? Nenamlouvám si něco, co není pravda?

Buďte sami sebou

Buďte sami sebouBěhem vašeho podnikání narazíte na spoustu zaručených návodů a rad, co a jak dělat, včetně těchto mých 🙂 , ale už ze zásady není možné, aby všechny rady fungovaly univerzálně všem (včetně těchto mých knížecích rad 🙂 ). Každý se hodí pro něco jiného a má jiné základní dovednosti. V něčem vyniká a v něčem je marný. Svoje nejsilnější schopnosti byste měli upřednostnit a udělat z nich svoji výhodu, na těch středně slabých zapracovat, aby se zlepšily, ty nejslabší si minimálně uvědomit a přiznat si je.

Nekopírujte bezhlavě vše, co kolem sebe uvidíte. Najděte si takovou cestu, která bude fungovat právě vám, bude pro vás přirozená a budete se v ní cítit komfortně. Nebojte se! K cíli vždy vede rovnou několik cest.

Budujte lovebrand

LovebrandLovebrandem by se dala definovat ochota uživatelů danou službu, z důvodů osobní spokojenosti, doporučovat a opakovaně u ní nakupovat. Je to asi ultimátní cíl všech značek. Firmy jako Lego, Apple a BMW nám ukazují, že je možné toho dosáhnout. Není na to ale žádný exaktní návod. Lidská psychika je věc ošidná a jen tak ji “lovebrand” na sílu nevnutíte.

Vyplatilo se mi kašlat na nějaké cílené budování lovebrandu jen pro samotný lovebrand. Snažte se soustavně zlepšovat v tom, co děláte. Váš produkt, všechny aktivity, které pro klienty děláte, forma, jak s nimi komunikujete, způsob, jakým vás vnímají. Pokud to budete dělat dobře, upřímně a usilovně, zákonitě to musí vést k tomu, že časem zjistíte, že máte své vracející se zákazníky, že vás svému okolí doporučují a že za vás bojují. Gratulace, máte lovebrand. Teď jen neusněte na vavřínech a pokračujte v tom, co jste dělali doteď 🙂 .

„Zaručená cesta k úspěchu? Dělat běžné věci neobyčejně dobře.“

Henry J. Heinz, podnikatel

Jednejte chytře

  • Pravidelně si procházejte firemní cíle a cesty, které k nim vedou.
  • Pamatujte na to, že nemůžete dělat vše.
  • Delegujte, kupujte si svůj čas.
  • Nezatěžujte se věcmi, které nemůžete ovlivnit.
  • Nenechte se svést z dlouhodobých plánů krátkodobými trendy, které pro vás ale nemají reálný potenciál.
  • Nekopírujte, když nevíte, co je za tím.

„Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být.“

Henry Ford, podnikatel