12. Jaké používat technologie a služby

Technologie vám můžou v podnikání pomoci, ale také vás zasekat v nesmyslném micromanagementu nebo řešení věcí, které nejsou důležité.

Tento článek není ani tak pro vývojářské firmy, tam všichni dobře víte, co máte dělat, ale spíš pro běžné uživatele a podnikatele, kteří chtějí díky technologiím zmodernizovat, zdigitalizovat nebo zjednodušit svůj byznys.

Vybírejte chytře

Saas vs. vlastní řešení

Saas Software as a service, tj. software jako služba (např. Shoptet pro e-shopy, Out of Dark pro mapování customer journey, Webnode pro webové stránky, Smartsupp pro online chat atd.), je ideálním řešením pro všechny, kteří nechtějí investovat spoustu peněz do vývoje vlastního softwaru, ale raději využijí cestu, kde za mnohem menší náklady získají už hotovou službu. Nevýhoda je, že taková služba je ve většině případů pro všechny uživatele stejná a neumožní vám dělat specifické věci, které byste mohli mít připravené u vlastního softwaru. V naprosté většině případů jsou ale dané funkce dostačující a pro vás finančně a časově mnohem výhodnější.

Nechte si poradit

Nabídky podobných služeb jsou skoro ve všech oborech veliké, proto můžete mít ze začátku paralýzu z toho, jakou službu si vybrat. Zkuste tedy věnovat čas dohledávání zkušeností – od specialistů v oboru, ale hlavně od samotných zákazníků. Skoro na každý typ služby existuje spousta porovnávacích článků od specialistů nebo weby, které umožňují dané služby hodnotit (jako např. Facebook/Google recenze).

Kontrolujte náklady

Sledujte nákladyKdyž už nějaké saas služby využíváte a jsou jich větší jednotky, vyplatí se vést analýzu, co kde platíte a za kolik. A jednou za čas, alespoň 2x do roka, si analýzu projděte a zkontrolujte:

  • Je potřebné danou službu stále platit?
  • Pokud ano a vím, že ji ještě nějakou dobu budu využívat, nevyplatí se mi zaplatit službu na rok dopředu a získat tak slevu? Ty se většinou pohybují kolem 10 %.
  • Má firma k dispozici stále stejný počet uživatelských účtů k dané službě? Často se totiž platí poplatky za jednotlivé uživatele a stává se, že s odchodem zaměstnance zapomenete jeho uživatelský účet smazat, takže za jeho licenci v dané službě platíte zbytečně dál.
  • Je potřeba využívat danou službu ve stejné úrovni jako doposud? Pokud nevyužíváte všechny funkce z vyšších tarifů a stačil by vám některý z nižších, snižte jej.

Zaveďte si proces, kdy při ukončování zaměstnaneckého poměru ukončíte i služby, které daný člověk využíval a které už není nutné platit dále. Už u firem s nižšími desítkami zaměstnanců se takto dá velmi slušně ušetřit za zbytečné náklady.

Nepřežeňte to

Pamatujte na to, že online služby by měly sloužit vám, ne vy jim. Využijte dostupné služby tak, aby vám reálně pomáhaly, ale nenechte se zbytečně strhnout nadšením a nepořizujte si služby, co vás naopak přibrzdí nebo je zapomenete/nebudete reálně využívat.

Co se děje na trhu

Průběžně sledujte, co se ve vašem oboru děje. Sledujte to i u služeb, které využíváte. Neexistuje nějaká lepší varianta? Nemá vámi používaná služba vylepšení, které můžete využít? Vždy se ale snažte, aby vám takové hledání nezabralo zbytečně moc pozornosti. Drobná vylepšení můžete ignorovat, ale ta větší vám mohou otevřít nové možnosti, jak dělat některé činnosti efektivněji.

Doporučené služby

Níže najdete tipy na služby, které v jednotlivých odděleních můžete používat. Všechny zmiňované mám odzkoušené, byl jsem s nimi spokojený a mohu je doporučit.

Zákaznická péče

Zendesk jednička mezi systémy pro zákaznickou komunikaci. Služba vám umožní mít na jednom místě všechnu zákaznickou komunikaci, sledovat její historii, předávat informace mezi kolegy, přidávat interní poznámky, budovat vlastní vědomostní základnu a mnohé další.

Supportbox podobná služba jako Zendesk, jen se jedná o kvalitní českou variantu s lokální podporou a spoustou zajímavých funkcí.

SurveyMonkey jednoduchá služba, díky které můžete pomocí personalizovaných dotazníků sbírat od zákazníků zpětnou vazbu.

Smartsupp český webový chat s chatbotem a možností anonymizovaných videonahrávek chování návštěvníka na webu.

Daktela kvalitní české online callcentrum s množstvím marketingových funkcí.

Marketing

Out of Dark – služba která vám zmapuje celou zákaznickou cestu skrz váš produkt, jak váš produkt zákazníci vnímají a navrhne vám cesty k zlepšení.

Mention tato služba vám umožní sledovat zmínky o vaší značce/jménu kdekoliv na internetu včetně sociálních sítích a díky tomu obratem reagovat, pokud se někde objeví negativní zmínka. Nebo poděkovat, pokud je ta zmínka pozitivní 🙂 .

Marketing Miner český SEO nástroj pro datové nadšence. Umožní dělat analýzu klíčových slov, měřit pozice ve vyhledávačích, analyzovat konkurenci, pomáhat s linkbuildingem a mnoho dalšího.

Mailchimp jeden z nejznámějších a největších nástrojů pro zasílání newsletterů.

Collabim další český SEO nástroj jednoduše díky němu budujte zpětné odkazy, dělejte analýzy, monitorujte PPC reklamy a další.

Coggle.it jednoduchý, ale přitom velmi dobře použitelný nástroj na tvorbu myšlenkových map (mindmap).

Demio služba, která vám umožní snadno a intuitivně připravovat webináře, například pro vaše zákazníky.

Canva jeden z nejoblíbenějších grafických programů, ve kterém můžete vytvářet hezké propagační materiály, videa, prezentace, bannery a další.

Prezi pro vytváření těch nejúžasnější profesionálních prezentací.

Finance

Vyfakturuj, Fakturoid, nebo iDoklad – jedny z nejoblíbenějších českých fakturačních služeb.

Zonky relativně jednoduchý a rychlý způsob, jak získat menší nebo středně velké firemní financování s rozumným úrokem.

Fondee nebo Portu když už nějaké peníze vyděláte, tak je nenechávejte ležet ladem na účtu, ale zhodnoťte je.

Revolut moderní služba pro platby, vedení účtu a valutové výměny.

Obchod

BizMachine Prospector velká databáze firem, která vám umožní lépe vytipovat vhodné kontakty pro vaše obchodníky.

Pipedrive výborný nástroj pro vaše obchodníky, kde si budou moct evidovat kompletní průběh obchodů od leadu po úspěšné zobchodování i následnou péči. Systém umožňuje řadu automatizací, které jim usnadní práci a umožní pohodlné plánování schůzek, organizování a sledování úkolů, snadno dohledají historii komunikace apod.

Moo vizitky stále nejsou přežitek a slouží minimálně k tomu, aby si člověk na schůzce zapamatoval vaše jméno a pozici.

Lidské zdroje

Sloneek český nástroj pro správu celé administrativy kolem lidských zdrojů a vašich zaměstnanců.

Recruitee služba sloužící k lepší správě kontaktů a historii při náboru nových zaměstnanců.

Příprava produktu nebo služby

Productboard český produkt s globální ambicí. Jeden z nejlepších nástrojů pro sběr feedbacku od klientů a následné plánování toho, jak by nová služba nebo produkt měl vypadat.

InVision nebo Figma sdílejte své připomínky, návrhy a kreativní tvorbu s vaším grafikem a UXákem na specializovaném místě.

HotJar nástroj pro sběr a nahrávání chování návštěvníků na vašem webu. Umožní vám sbírat zpětnou vazbu a hlavně zjišťovat, kde se vaši zákazníci na stránkách ztrácejí.

Smartlook podobná služba jako HotJar, ale česká, s lokální podporou.

Gliffy jednoduchý nástroj pro tvorbu diagramů a myšlenkových map.

Správa celé firmy

HesloLastpass bezpečnost by měla být na prvním místě. Velmi oblíbená klíčenka na hesla, kdy si stačí pamatovat jen jedno hlavní heslo a zároveň mít jistotu, že máte na všech webech zaheslované přístupy dlouhými, unikátními a silnými hesly. Tohle by měla být povinnost pro každého.

Dropbox nástroj pro tvorbu sdíleného prostoru, kdy data neukládáte jen na disk vašeho počítače, ale i do cloudu, odkud můžete soubory jednoduše sdílet. Máte tak jistotu, že o ně nepřijdete ani při ztrátě počítače.

Office365 celý kancelářský balík od Microsoft (Outlook, Word, Excel atd.) za drobný měsíční poplatek? Bez debat něco, po čem byste měli sáhnout.

Google Workspacepodobná nabídka služeb, ale od Googlu, záleží tedy na osobní preferenci.

Slab online služba pro tvorbu firemního intranetu/Wikipedie.

Evernote jednoduchá služba pro tvorbu poznámek. Doporučuji.

Make automatizujte přenos dat mezi různými službami a vytvářejte na to i následující automatické procesy. Dokáže zjednodušit a automatizovat spoustu ruční práce a vám tím ušetřit čas.

Asana velmi dobrá aplikace na teamové sdílení úkolů a projektů.

Cledara saas aplikace na správu plateb za saas aplikace 🙂 . Ano, zní to divně, ale až budete mít ve firmě desítky různých služeb a stovky uživatelů, podobná aplikace vám ušetří spoustu peněz za zbytečné licence.

Todoist velmi jednoduchá aplikace (i do telefonu), která vám pomůže jednoduše zaznamenávat osobní úkoly. Ze všech, co jsem kdy vyzkoušel, je nejlepší 🙂 .

DocuSign podepisovat smlouvy osobně je přežitek a nuda. Ušetřete čas a peníze za poštu elektronickými podpisy.

Komunikace

Zoom nebo Teamsvelmi oblíbené aplikace pro tvorbu videokonferencí.

Slack jeden z nejlepších firemních chatů sloužící pro komunikaci a spolupráci s vašimi kolegy.

Webová prezentace

Shoptet chcete si vytvořit e-shop? Nechoďte jinam a postavte si ho zde.

Webnode velmi dobrá česká služba pro snadnou tvorbu klasických webovek.

Websupport solidní firma poskytující prodej domén a webhostingu.