16. Jak získat vnitřní pohodu

Podoba úspěchu vaší firmy je pevně spjata s tím, jak se bude dařit vám osobně. Pokud budete unavení a přetažení, promítne se to i do chodu firmy. Pokud se nebudete průběžně vzdělávat a odpočívat, vaše firma ztratí potřebný náboj a může se stát, že jí ujede vlak. Pojďme se podívat, jak ze sebe můžete dostat maximum a zároveň nevyhořet.

Osobní efektivita

Mějte cíl

Osobní cílTajemství osobní efektivnosti spočívá v zaměřenosti na konkrétní cíl. Pokud jste myšlenkově a fyzicky roztěkaní, skáčete z jednoho úkolu do druhého, budete dělat vše a zároveň nic. Je normální, že spoustu pracovního času budete hasit různé ad hoc požáry, na které se nedá připravit. Vždy si ale řekněte, co je pro následující týden největší prioritou(nebo prioritami, ale nepřežeňte to s množstvím), a na tu se zaměřte. Pokud můžete, každou neděli večer si vyčistěte “stůl”, zbavte se všech restů a připravte se na další týden. A to mentálně i prakticky. Projděte si své úkoly i úkoly svých podřízených, projděte si kalendář, jaké schůzky vás čekají, apod. Snažte se v nadcházejícím týdnu nalézt alespoň jeden den, kdy nebudete řešit běžnou exekutivu, ale budete přemýšlet nad kreativními a strategickými věcmi, které vás posunou dál.

Papír je váš kamarád

TodoistSnažte se co nejméně věcí držet v hlavě – pokud máte nějaký nápad nebo úkol, zapište si ho. Ať už do papírového diáře (já si na něj nezvykl a podle mě moc efektivní nejsou; úkoly, které nestihnete udělat, dost rychle překryjí ty nové a vy je ztratíte z dohledu), nebo do elektronického (podívejte se do sekce 12. Jaké používat technologie a služby na doporučená “tudučka” nebo poznámkové bloky). Když nebudete plýtvat energií na úkoly, které si musíte zapamatovat, hodně se vám uleví.

Nenechte se rušit

Odbíhání od práce je zabijákem času. Protože kdykoli se vrátíte k původní činnosti, od které jste odběhli, vždy se na ni budete muset znovu naladit a začít se opět soustředit. A to nějaký čas stojí. Moc nefungují rady, že máte ostatním v kanceláři dát vědět, že právě pracujete, ať vás neruší. Jste přece jen manažer a oni za vámi většinou jdou proto, abyste jim s něčím pomohli a pospíchá to. Ale zkuste si určit nějaké pravidelné dny v týdnu, kdy nepůjdete do kanceláře, ztišíte telefon, vypnete Facebook a budete se věnovat jen pracovním strategickým úkolům.

Dávejte si pauzy

Naučte se pravidelně přerušovat svoji práci drobným odpočinkem. Ať už procházkou na oběd či kávu, nebo chůzí jen tak kolem domu. Vyvarujte se několikahodinového soustavného sezení u počítače. Vaše hlava, oči, i záda vám za to brzy poděkují.

Mějte kolem sebe pořádek

Možná to má každý jinak, ale mně se osvědčilo mít u pracovního stolu (a stejně tak i v počítači) pořádek a čisto. To mi umožňuje se nerozptylovat a věnovat se jen věci, na které aktuálně pracuji.

Sbírání pokémonů

Budete kolem sebe slyšet spoustu doporučení čí podcasty/přednášky/blogy sledovat. Asi je fajn si čas od času poslechnout jak bojují s byznysem jiní, ale nesnažte se sesbírat všechny pokémony. Nedá se sledovat vše, navíc často fakt, že je někdo úspěšný ve svém byznyse ještě neznamená, že jsou jeho rady použitelné i pro vás (či pravdivé). Pokud se do toho příliš ponoříte, tak se časově zabijete. Zahltí vás to a přestanete se posouvat dál. Snažte se najít vlastní cestu, ne kopírovat ostatní.

Jeden z velmi dobrých byznys blogů, kde můžete historicky procházet tvorbu několika startupů, je Podnikání v USA od Johna Vanhary.

Hacky na efektivitu

Určitě jste už slyšeli spousty zaručených rad o zvýšení osobní efektivity:

  • vstávejte v pět,
  • noste speciální prsten na spaní,
  • sledujte se pomocí aplikací,
  • meditujte,
  • dávejte si ledové sprchy,
  • jezte chlorellu atd.

Z vlastní zkušenosti vám ale radím, moc to neřešte. Hrábne vám z toho a budete o to víc vystresovaní, že neděláte vše, co vám kdo radí. Jednoduše se to ani nedá. Pokud vám něco z toho funguje, prima, ale nesnažte se mít sebrané úplně všechny pokémony a zároveň si pohlídejte, aby dané “hacky” sloužily vám, ne abyste se vy stali jejich otroky.

Micromanagement

Micromanagement

Pokud to jen jde a už máte nějaké zaměstnance, vyvarujte se moc velkému mikromanagementu, tzn. koukáním jim pod prsty. Má to dva negativní efekty:

  1. za prvé vám to zabere ranec času,
  2. za druhé tím řeknete svým lidem, že v nich vlastně nemáte důvěru. Ti pak ztratí motivaci.

Průběžná kontrola je v pořádku a žádoucí, ale ne soustavná a moc okatá, pamatujte na to.

Naučte se říkat dost

Umění dotahovat věci do konce spočívá ve schopnosti rozeznat, které věci už dělat netřeba. Úplně stejně, jako je důležité si říct, co byste měli dělat, je důležité si ujasnit , co dělat nechcete. Případně kdy už je v pořádku, aby se práce na nějakém projektu zastavila a vy se mohli posunout dál.

Článek od Dana Gamrota na téma Osobní produktivita 30krát jinak.

Osobní pohoda

This is fineMaximální osobní efektivita je dobrá věc, ale každý z nás jednou potřebuje zpomalit a dobít baterky. Proto vám velmi dobře radím, naslouchejte svému tělu a nepřehánějte to. Vyhoření přichází velmi potichu a nepozorovaně. Strašně dlouho se budete cítit OK, nebude vám vadit pracovat 12-14 hodin denně a třeba se budete se vysmívat těm, kteří to nedali. Ale pakzničehonic, jako rána z čistého nebe padnete na kolena a najednou zjistíte, že jste třetím dnem v posteli a bojíte se podívat na telefon. Zkuste tomu předcházet, abyste vyhoření znali jen z článků.

Spánek

Kvalitní spánek je základ. Proto se snažte alespoň dvě hodiny před spánkem neřešit telefon a počítač, ať se váš mozek začne připravovat na odpočinek. A pak věnujte samotnému spánku alespoň 7 hodin. Zkuste omezit alkohol a snažte se dobře a dlouho spát. Vaše tělo se vám odmění.

Cvičení

Nebudu nosit dříví do lesa.  Fakt, že pravidelné cvičení je přínosné, víme asi všichni. Pokud si najdete takový sport nebo aktivitu, kam budete chodit rádi,  a ne jen proto, že vám to řekl partner nebo lékař, získáte hned několik benefitů. Tělo jako z magazínu a dobře fungující mozek, který se díky aktivitě vypne a odpočine si.

Rodina a přátelé

Pro samý byznys nezapomínejte na blízké kolem sebe. Vašim dětem bude určitě jedno, že vyděláte o milion méně, ale 100% vás bude mrzet, až zjistíte, že vaše děti vyrostly, zatímco vy jste byli v kanceláři. Nezapomínejte na to, že máte kolem sebe blízké, kterým na vás záleží. Neberte je jako samozřejmost a vždy si na společně strávený čas najděte prostor, i kdybyste měli nějakou pracovní schůzku zrušit či odložit. Svět se kvůli tomu nezblázní.

Digitální detox

Digitální detoxZkuste si vypnout maximum notifikací, jaké na telefonu a počítači máte. Není větší zlo pro mozek než stále pípající telefon, neustálé připomínání toho, jak moc jsem potřebný pro svět, nebo co se kde děje a mně to uniká. Upřímně radím, odložte raději i chytré hodinky, skutečně není nutné hned vědět o každém e-mailu nebo zprávě. Omezte chození na sociální sítě, a pokud už tam chodíte, zkuste se odpoutat od všech negativních lidí a zpráv.

Psychohygiena

Snažte se čas od času úplně vypnout od práce. Zapařte si celý den na Playstationu, jděte na dlouhou procházku k řece, sbalte někoho v baru, nebo na pár dní vyrazte do srubu v lese. Prostě cokoliv, co vám pomůže přijít na jiné myšlenky a kde si odpočinete. Udělejte z toho pravidelný rituál, kdy budete mít den nebo více jen pro sebe.

Netrapte se

Pokud vás něco trápí, ale vy nemáte možnost to ovlivnit nebo změnit, vypusťte to z hlavy a přijměte tu věc jako fakt, se kterým prostě musíte počítat, ne proti kterému musíte vést marný boj. Všechny bitvy se jednoduše vyhrát nedají.

Neberte to tak vážně

Pamatujte na jeden fakt – je to “jen” práce. Ano, je to důležitá část vašeho života. Ano, můžete si takto zásadně zlepšit váš rodinný rozpočet, ale žádné peníze světa nestojí za to, abyste se upracovali k infarktu. Zkuste si v každé krizové situaci opakovat: “Je to jen práce” a zkuste se z toho všeho nezbláznit 🙂 .

Workshopy, konference a meetupy

Moje osobní zkušenost z workshopů a konferencí je, že až na čestné výjimky jsem měl ve finále vždy největší přínos z toho, že jsem se na nich potkal se zajímavými lidmi z oboru než z informací ze samotných přednášek. Proto choďte průběžně na tyto akce ve vašem oboru, alespoň 2-3x do roka, ale hlavně ať jste v kontaktu s ostatními lidmi a samotným oborem. A gratulace, pokud bude i přednáška přínosná 🙂 .

Knížky, které za to stojí

Nemám moc rád různé bullsh*t knížky s osobním rozvojem, protože to jsou většinou jalové rady. Ale narazil jsem na pár knih, které mi v podnikání pomohly. Ať už praktickými radami, tak motivací.

Jak drahé je zdarmaJak drahé je zdarma? – Pokud bych vám měl doporučit jen jednu knihu, byla by to tato. Při rozhodování nás ovlivňuje spousta skrytých, iracionálních faktorů – od rozbouřených emocí přes společenské zvyklosti a předsudky až po rafinované marketingové triky. Naučte se je rozpoznávat.

Umění válkyUmění války – Knížka, kterou před 2500 lety sepsal mistr Sun-c` jako průvodce pro válečníky a plánování jejich válečných kampaní, slouží i dnes jako bible manažerům při plánování jejich byznysových strategií.

Jak z dobré firmy udělat skvělouJak z dobré firmy udělat skvělou – Autor se svým týmem zkoumal, proč některá společnost nabrala skvělý výkon, zatímco jiná zůstala jen dobrá. Prozkoumali hory dat týkající se společností, jejich postupů a výsledků a stanovili klíčové faktory úspěšnosti – proč některé firmy udělají velký skok vpřed a jiné nikoliv.

Jak vybudovat trvale úspěšnou firmuJak vybudovat trvale úspěšnou firmu – Stejně jako u předchozího bestselleru Jak z dobré firmy udělat skvělou vycházejí Jim Collins se spoluautorem z podrobného průzkumu vybraných společností. Autoři se zaměřili na osmnáct skutečně výjimečných a dlouhodobě úspěšných firem a každou porovnávali s jedním z jejich největších konkurentů. Společnosti zkoumali od úplných začátků, přes všechny etapy vývoje až po současnost – ať už šlo o malé firmy, středně velké podniky či velké korporace.

Jak stvořit pecku na trhu Jak stvořit pecku na trhu – To, co si řeknou lidé mezi sebou, je ovlivní mnohem víc než reklamní kampaň. Dokážete o vašem produktu vymyslet takové informace, které se budou šířit řetězovou reakcí?

Jak prodat neviditelnéJak prodat neviditelné – Autor radí, jak prodávat služby, a analyzuje klíčové faktory marketingu služeb (průzkum trhu, public relations, prezentační dovednosti, postavení firmy i služby na trhu, reklama a propagace, tvorba cen, vliv značky a jména společnosti, úspěšná komunikace a zásady udržení zákazníků). Přináší odpovědi i na otázky: “Proč je chyba snažit se být nejlepší, jak nikdy nepojmenovat svou firmu, co si lidé myslí, když říkají, že poskytujete dobré služby, co by vám Picasso poradil k tvorbě cen a jak ušetřit půl milionu”.

48 zákonů moci48 zákonů moci – Amorální, skandální, velice cynická… a přitom nesmírně pravdivá kniha o tom, jak funguje moc. Na stránkách knihy najdete mnoho zajímavých příběhů založených na skutečných faktech ze života slavných historických postav. Robert Greene mluví o cestě na vrchol slávy, moci a bohatství. Ukazuje přesně lidskou podstatu a její velikou touhu dosáhnout úspěchu.

Nikdy nedělej kompromisNikdy nedělej kompromis – Když jde o lidský život, nelze dělat kompromisy. To se naučil Chris Voss, bývalý hlavní vyjednavač u FBI. Přes svůj nekompromisní název jde o knížku nesmírně užitečnou pro nás všechny, kteří potřebujeme vyjednat třeba lepší obchodní podmínky, vyšší plat, nebo přesvědčit své děti. Kniha je přímo nabita kontraintuitivní technikami, které jsou ilustrované napínavými příběhy z Vossovy kariéry.

Zakázaná rétorikaZakázaná rétorika – Rétorické triky a manipulace jsou v pracovním prostředí, ale také v podnikání, politice, médiích nebo jiných společenských oblastech na denním pořádku. V knize najdete třicet nejúčinnějších manipulativních technik – od těch nejméně problematických, až po opravdu eticky sporné.

Zbraně vlivuZbraně vlivu – Zbraně vlivu je dnes již téměř klasickou knihou o přesvědčování a manipulaci (nebo taky o vyhovění a persuasi). Autor v knize přináší odpověď na otázku, proč říkáme “Ano” i když nesouhlasíme.

Štěstí doručenoŠtěstí doručeno – Štěstí doručeno je příběhem organizace, která vznikla na zelené louce a dnes dosahuje obratu přes miliardu dolarů ročně. O internetovém prodejci obuvi Zapposu se hovoří jako o nejvíce “sexy” firmě dnešních Spojených států. Patří k rostoucímu počtu firem, které se začínají zaměřovat na štěstí svých zaměstnanců i zákazníků a jejich finanční výsledky tak díky tomu ohromují svět.

Globální samoobsluhaGlobální samoobsluha – Amazon.com začínal s doručováním knížek poštou a vezl se na první vlně internetové hysterie. Jeho zakladatel Jeff Bezos se však nespokojil s pouhým módním on-line knihkupectvím. Chtěl, aby Amazon nabízel neomezené množství zboží, svůdné pohodlí, a to za velmi nízké ceny. Aby se stal „obchodem se vším“. Aby svou velkou vizi naplnil, vybudoval vnitrofiremní kulturu plnou neúnavné ctižádostivosti a tajností, do nichž nikdo nikdy nepronikl. Podařilo se to až nyní.

RestartRestart – Provokativní, minimalistická a mimořádně poučná příručka zakladatelů známé americké firmy 37signals, proslavené úspěšnou webovou aplikací Basecamp a dalšími projekty, vás přinutí přehodnotit všechno, co jste se dosud dozvěděli o podnikání. Jak říká slavný guru marketingu Seth Godin: Tuto knihu můžete přehlížet jen na vlastní nebezpečí. Restart vám předkládá jiný, lepší a snazší způsob, jak v podnikání uspět.

Nejste tak chytří, jak si myslíteNejste tak chytří, jak si myslíte – Čím víc se dozvídáme o mozku, tím horší zprávy z toho pro lidskou hrdost plynou. Když se rozhodujete, který mobilní telefon koupit nebo kterému politikovi důvěřovat, a myslíte si, že jsou vaše rozhodnutí racionální, pak pro vás máme špatnou zprávu – nejste tak chytří. Naše chování, naše pozornost, paměť i duševní výkon se dají změnit několika slovy, anebo šálkem horkého nápoje. Pokusy s primingem dokázaly, jak křehký nástroj mozek je.

Konec prokrastinaceKonec prokrastinace – Znáte ten pocit, když se vám nechce začít dělat na nějakém úkolu? Stává se vám, že odkládáte i věci, které opravdu dělat chcete? Snažíte se sami sobě poručit, ale neposlechnete se? Tak pak si musíte tuto knihu přečíst.

Inteligentní investorInteligentní investor V knize nejvýznamnějšího investičního poradce 20. století (Warren E. Buffett ji označil jako “zdaleka nejlepší knihu o investování, která kdy byla napsána”) se dozvíte od nejzasvěcenějšího “guru investování”, jak se jako investor, makléř nebo investiční poradce vyhnete závažným chybám a jaké dlouhodobě úspěšné strategie při investování uplatnit.

IkigaiIkigai – Ikigai představuje japonské pojetí smyslu života, jehož osvojení vede k pocitu životního štěstí, k celkovému zdraví a dlouhověkosti – Japonci patří mezi národy, které se dožívají nejvyššího věku. Vyznavači tohoto přístupu mají každý nějaký ikigai, důvod žít, a právě to je klíčem k jejich šťastnějšímu a delšímu životu.

Elon Musk / Arnold Schwarzenneger / Steve Jobs / Tomáš Baťa – tato jména nemusím představovat. Přečtěte si poutavé vyprávění o jejich životech a osobních a byznysových úspěších.

Elon Musk Total Recall Steve Jobs Geniální podnikatel Tomáš Baťa

 

 

 

 

„Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejdříve sebe.“

Tomáš Baťa, podnikatel